mandag den 18. november 2013

Nye tema: Åndedrættet og pranayama (livskraften)



Pranayama - udvidelse af livskraften

Hej kære læsere. 

Denne uges tema er "åndedrættet". Nu tænker du måske "jamen hvad kan jeg bruge det til? vi trækker jo vejret hele tiden, helt ubevidst" - og det er DERFOR, jeg tager fat i netop åndedrættet som ugens tema. Sindet og åndedrættet er indbyrdes forbundne, og kan man følge åndedrættet og ikke bevægelsen i sin yogapraksis opnår man en fantastisk frihedsfølelse og ro - nærmest som en meditativ tilstand. Dette vil jeg komme meget mere ind på, i de kommen indlæg. Åndedrættet er dog utroligt meget mere, end noget vi bruger som redskab indenfor meditation og yoga, det er også en essentiel fysiologisk mekanisme, som der findes utroligt mange spændende og komplicerede aspekter af. Et eksempel: hvordan kan Stig Åvall Severinsens holde vejret i hele 20 minutter? Det er fantastisk, jeg vil skyde på at jeg kan holde vejret 1-2 minutter  måske.

På denne blog skal vi dog ikke lære at holde vejret, men lære hvordan vi kan have bevidstheden på åndedrættet - dette skal man øve mindst ligeså meget, som hvis man vil holde vejret i 20 minutter, og jeg giver dig redskaberne til hvordan. Der findes nogle rigtig relevante og forholdsvis simple øvelser, som jeg vil introducerer for jer. Disse øvelser kan bruges både i jeres meditations og yoga praksis, og har du været til yoga før, har du måske mødt dem der.
Jeg vil også komme ind på, hvordan vores åndedræt hænger sammen med kvaliteten af vores søvn og følelse af stress

Jeg glæder mig meget til at udforske emnet sammen med jer i forhold til meditation, yoga og hverdagslivet. 

God fornøjelse.


PS: Undrer du dig over, at jeg ikke skriver så meget om selve yogaen og dens teknikker endnu, så fortvivl ej. Jeg venter på at blive frisk fra en mindre operation, så jeg kan få skudt en masse fine billeder til jer. 

Hvert et åndedrag er unikt 

Vi trækker altid vejret. Alligevel, ligesom snefnug, eller bølgerne på stranden er hvert et eneste åndedræt unikt. De vil dog alle virke helt ens, medmindre du ligger mærke til dem. Indiske yogier fortæller, at hvert enkelt menneske har et bestemt antal "one of a kind" åndedrag i dets livetid. Udvider vi hvert åndedrag, kan vi forlænge vores levetid, og derfor er det anbefalet at vi trækker vejret langsomt og dybt ligeledes som vi giver åndedrættet opmærksomhed. Dette er den eneste kropsfunktion vi har, som både er frivillig og ufrivillig. 

Vi er ikke i stand til at se hver eneste åndedrag for os, men vi kan starte processen med at observerer åndedrættet og lave øvelsen kaldet "pranayama" - udvidelse af (ayama) livskraften (prana).  Det er igennem åndedrættet at vi mennesker kan komme i kontakt med den universelle livskraft, som er den her bølgende naturlige følelse. Denne følelse minder os om, at selvom vi har travlt, føler os stressede og måske føler at alting forandrer sig hele tiden kan vi stadigvæk føle fred i vejrtrækningen rytme. Prøv nu at tage et par dybe ind og udåndinger og fornem roen og følelsen af balance som breder sig. Denne tilstand kan du altid vende tilbage til, og via bevidstheden på åndedrættet kan du ligesom når du ser på havets bølger, føle dig i live og åben. 

Dette kan vi kalde "at tage en frisk start" - og det er muligt for os at gøre det hvert eneste øjeblik. problemet er, at vi hurtigt glemmer at have opmærksomheden på åndedrættet, så hvordan kan vi udvikle en vane omkring at have opmærksomheden på vejrtrækningen?? Dette vil jeg uddybe langt mere om i morgen og hvordan denne øgning af opmærksomheden, kan udføres i praksis. 



Nu er der kun tilbage at sige tusind tak for denne gang og fordi du læste med - jeg håber du nød det rigtig meget og føler dig beriget. Har du en kommentar, et godt råd eller måske konstruktiv kritik, er du hjerteligt velkommen til at skrive en kommentar eller skrive til mig inde på facebook. 

Jeg har lavet siden "yogispiren" på facebook, hvor du kan "synes godt om" og følge med i mine indlæg. 

Namaste, 
Malene


 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar