lørdag den 9. november 2013

En lille appetitvækker til næste uge!



Mindfulness og yoga


Hej allesammen!! 

I anledning af næste uges tema som er meditation, tænkte jeg at et indlæg om mindfulness og yoga ville være på sin plads. Før jeg kæder de to ting sammen, vil jeg fortælle jer om nogle vigtige aspekter i skal kende til. 

Først og fremmest skal man gøre klart for sig selv, at yoga i høj grad handler om bevidsthed. Det gør det fordi yoga primært foregår i nuet, indeni dig. Mange mennesker tænker meget på, at når de dyrker yoga så er de i nuet - de vil gerne slippe væk fra konstant at være på autopilot, fordi de enten tænker på fortiden eller fremtiden.I yoga lærer vi at være nærværende og lære at blive bedre til ikke at gå glip af smukke øjeblikke, fordi vi netop er på autopilot. I yogafilosofien taler man om, at man i yoga hverken analyserer eller vurderer men efterstræber en følelse af dybt nærvær for at kunne se virkeligheden i øjnene. Yoga er et indre projekt, ikke et ydre, som handler om den anerkendelse du kan opnå ved at sidde i den samme stilling i flere timer. Yoga giver selvindsigt, nærvær og bevidsthed.

Bevidstheden er det som adskiller os fra dyr, ved at vi kan opleve, føle, erindre, tænke, opfatte, reflekterer, danne relationer osv. Jeg kan desværre ikke give dig en entydig definition på bevidstheden, for så langt er man ikke kommet i hjerneforskningen endnu, men jeg kan slå fast at bevidstheden er fundamental i yoga. Det er den, fordi yoga sætter sanserne i spil samt en en masse kognitive processer - du ser indad og retter din opmærksomhed mod dig selv. Det er her den personlige selvindsigten indtræder, fordi du oplever sindets bevægelser og ser sider samt mønstre ved dig selv som du ikke har kendt til eller stødt på før.
 
Yoga og mindfulness 

Hvordan placerer vi mindfulness i forhold til yogatraditionen? 

Mindfulness er grundlagt af den amerikanske psykiater Jon Kabat-Zinn, som underviser på University of Massachusetts Medical School. I 1979 begyndte han at undervise i mindfulness med henblik på at reducerer stress. I mindfulness har vi to grundsten - en tilstand, hvor du er fuldt opmærksom på øjeblikket og meditative teknikker, som stammer fra den tidlige Buddhisme og har tilfældes at de skaber fordybelse af opmærksomheden uden at man skal ændre på noget. Meditation er blevet gjort stueren og støvsuget for sin indiske indpakning, så den står skarpt og forståeligt i forhold til den samfundsvidenskabelige forskning. Meditation står derfor skarpt for os, og er ikke noget som man kan tro på eller ej - forskningen beviser at det virker, hvis man har desciplin til at gøre det dagligt (dette vil jeg komme meget mere ind på i næste uge). Derfor er meditation også blevet udbredt i behandlingen af forskellige patienter f.eks. kræftpatienter, patienter med depression etc.

Effekterne af meditation vil jeg komme meget mere ind på i løbet af næste uge, og give jer de teknikker som jeg selv har haft mest glæde af i min indre rejse. GLÆD JER!Nå, det vil altså sige, at mindfulness er en del af yogatraditionen og faktisk oprinder derfra. Altså er der stor sammenhæng imellem yoga og mindfulness, men teknikkerne er som nævnt blevet støvsuget for indisk mystik - det kan selvfølgelig diskuteres om er ok, men jeg har ikke læst filosofi, så den diskussion vil jeg ikke gå ind i :-) 

En lille opsamling.... 

Jeg vil gerne samle op for jer kære læsere, at yoga skaber selvindsigt, bevidsthed og opmærksomhed på nuet. At dyrke yoga er i en slags meditativ tilstand fordi du er "i flow" i en uafbrudt serie af bevægelser, hvor du ikke hverken tænker på fortiden eller fremtiden, men kun mærker dit åndedræt og bevæger dig efter der. Mindfulness er også, at lære ikke at gå på autopilot men være i nuet med en følelse af ro og bevidsthed.  Jeg tror på at meditation er en af de største gaver vi mennesker kan give os selv, fordi, det hverken koster noget, gør ondt, eller er krævende. Det du skal er, at være NU. 

Nu vil jeg bare glæde mig til at dykke dybere ned i meditationsbegrebet og teknikkerne sammen med jer, i næste uge. Jeg håber i kunne bruge mit indlæg til noget, og skriv endelig en kommentar eller skriv til mig på facebook hvis i har spørgsmål etc. 

Ha' en fantastisk aften. 

Namaste

 




Ingen kommentarer:

Send en kommentar