lørdag den 16. november 2013

Walking meditation



Hej kære læsere

Jeg håber i nyder weekenden i fulde drag og har det godt.

 Jeg elsker virkelig når der er tid til at besøge min yndlingsskov, den hedder Stenhøj strand og ligger tæt ved, hvor mine forældre bor. Langs skovens kant er der store skranter som fører ned til vandet, og der  Det er et specielt sted for mig fordi jeg har været der utroligt mange gange, til børnefødselsdag, skovture med min far, strandture, ude og lede efter forsteninger, løbe ture i skoven - både 5 og 10 km. Har du et sted ude i naturen som er speciel for dig, som du besøger engang imellem? Jeg har en helt særlig form for meditation, som jeg ville elske at prøve netop på dette sted. Denne form for meditation vil jeg fortælle dig om nu, men først, et billede af mig som sidder og nyder udsigten ved Stenhøj strand. Billedet er taget foråret i år, på min kæreste og jegs månedsdag - jeg ville nemlig gerne vise ham dette helt specielle sted. 






Walking meditation:

Dette er en meditationsteknik, som kan skabe bevidsthed når vi bevæger os fra det ene sted til det andet. Det er noget vi gør hele tiden, men tænk lige over, hvornår du sidst har nydt udsigten fra toget, eller hvornår du sidst har taget en dyb indånding en tidlig morgen og mærket den kølige og fugtige luft imod din hud. Dette er en metode som er rigtig gunstig for dig, som rejser meget, måske i fly, tog etc. Lad os sige vi tager togrejse som eksempel. De fleste af os beskæftiger sig for det meste med vores smartphones, med at tale, sms'e, læse lektier på computeren, maile, ordne praktiske ting. Der er ikke det mindste galt i at udnytte sin tid i toget, hvor man alligevel bare sidder, til praktiske ting. Det mit budskab er, at når man kigger op og ud igennem vinduet har man mulighed for at give sig selv den her pause, og tid tid til bare at nyde udsigten - den her pause, som mange går og sukker efter i en travlt hverdag. Du kan se marker, huse, måske søer, og hvis du rejser mellem Odense og Århus kan du strækningen igennem Vejle, hvor man kører hele vejen forbi kysten og broen. 

Teknikken til "Walking meditation": 

Denne form for meditation udføres ved, at du ganske simpelt går rundt i en cirkel eller går fra sted til sted, hvilket vi alle gør hele tiden. Man kan sige at denne form for meditation er let at overføre til hverdagen, og man kan samtidigt dyrke den intenst ved at gå rundt. 

Den er næsten den samme som siddende meditation, men i stedet for at bruge åndedrættet som fokuspunkt for at være bevidst om nuet, bruger du i denne teknik følelsen du får under dine fødder når du går skridt for skridt. På den måde skaber du en slags kontakt til den omverden og det miljø du befinder dig i, og det er faktisk muligt at lave teknikken mens du går en tur i gågaden eller måske er på vej fra skole etc. Du skal gå en smule langsommere end du plejer, men ikke meget. Du vil opdage at du ser detaljer og ting du aldrig har lagt mærke til før, selvom du har været det samme sted i mange år. Om du går i cirklen eller en gade, vil du opleve mere og mere og se nye ting hele tiden - det er den forandring som hele tiden sker, ligesom at vi også forandres.

Denne slags meditation hjælper os til at have vores bevidsthed det sted vi befinder os, lige nu og hvordan det ændrer sig imellem hvert eneste skrift og åndedrag. Det tilfører mindfulness til din hverdag og dagligdags aktiviteter, hvor siddende meditation bidrager til at stabiliserer dit sind og skabe diciplin.  Meditation har ikke til formål at gøre dig bedre, være bedre, eller skille dig af med noget, men finde ud af, hvad det er som rører sig lige nu og opleve det fuldt ud. Når du udfører denne form for meditation vil du opleve at blive mindre "opgave fokuseret" men mere nysgerrig. 

Walking meditation kan udvide din fornemmelse af tilstedeværelse, der hvor du er, lige NU. 


Tusind tak fordi du læste med.


 Rigtig god fornøjelse, og god weekend.
 
Namaste, Malene 




Ingen kommentarer:

Send en kommentar