fredag den 8. november 2013

Så er vi på den igen!



Myte 5: Yoga er en religion

Så er jeg klar til at skrive om endnu en myte, og denne gang er det en af de mere tekniske og jeg håber at du vil give det en chance selvom det måske går hen og bliver en anelse abstrakt. Jeg vil først gerne pointere, at jeg synes det er rigtig relevant at tage denne myte op, fordi at nogle måske kunne ske at blive skræmt af tanken om, at yoga kan virke religiøst/ spirituelt og tænker at man måske selv skal være det, for at dyrke yoga og blive dygtig til det.  
Derfor håber jeg, at jeg kan tydeliggøre, hvordan yoga kan være religiøst og spirituelt for os i vores egen personlige praksis, selvom vi ikke er hinduer eller buddhister, eller hvordan yoga slet ikke behøver at være hverken religiøst eller spirituelt.


Filosofien bag yoga   

Jeg kan ligeså tydeligt huske dengang i gymnasiet, hvor vi havde om Buddhismen og hinduismen i religion. Det var og er abstrakt, kompliceret og ikke mindst meget anderledes end vestlig tænkning og religion. Det er tilgengæld også virkelig interessant, og jeg tror ikke at dette lille indlæg ville være nok hvis jeg skulle forklare det hele i detaljer for jer - jeg tror faktisk heller ikke at jeg ville være i stand til at forklare det så det gav mening.  Jeg har ikke læst religion, og derfor kommer dette indlæg ikke til at forklare dig tekniske aspekter af hinduisme og buddhisme, men derimod hvad det er der gør, at vi i den vestlige verden kan ske at opfatte yoga som noget ret religiøst og spirituelt. I vesten er vi generelt ikke særligt "mystiske" og det er derfor, at vi ikke hører om mystiske oplever, når vi er til Yoga i det lokale fitnesscenter. Er man interesseret i at fordybe sig i sin yogapraksis er de mystiske oplevelser en del af det, og jeg vil kort komme ind på dem senere i teksten. 
Hvis i godt kunne tænke jer at læse om yoga i forhold til hinduisme og buddhisme, er www.religion.dk et godt bud.  

 God fornøjelse

Forskellige måder at se verden på: 

Det er vigtigt at fremhæve at der er meget stor forskel på, hvordan østen og vesten ser verden generelt, og derfor ser forskelligt på yoga og meditation.Jeg vil gerne opstille de to måder, fordi jeg gerne vil gøre det klarere for jer, hvorfor yoga kan virke abstrakt og flyvsk. Husk at du altid er velkommen til at tilføje, hvis du synes jeg mangler noget eller bare synes det er helt i skoven.

Here we go!  I vesten er vi primært tilhængere af en ret definerbar og målbar tankegang, som helt karikeret kan stilles op som en "enten eller" tankegang. Det gør, at når vi har en påstand, så skal vi også gerne kunne verificere den og på en måde have et bevis for den påstand. Vi kan også kalde det for en ontologisk tilgang som er "læren om det eksisterende". Kan du se at du har et rødt lysende chakra ved din bagdel eller kan du ikke? Der kan hurtigt opstå paradokser fordi vi har forskellige individuelle perspektiver. Kan du nikke genkendende til, at vi i vesten tænker på denne måde?  

Den indiske tænkning rummer ideen om ,at modsætninger komplimenterer hinanden og samlet kan danne en enhed - ligesom ying og yang. De indiske tekster kan man derfor med fordel gå ti,l med en fænomenologisk tankegang. Det vil sige, at hvis du læser i en tekst om at du har et rodchakra ved din bagdel som har et rødt lys, så forholder du dig overhovedet ikke til om beskrivelsen forholder sig til den bagvedliggende virkelighed. Det er ikke noget du kan se, røre eller vise frem, men noget som du kan føle, erfarer eller måske se for dig på din egen måde. Det er denne måde inderne så verden på dengang teksterne blev skrevet for mange tusinder år siden og erfaringer og dybe bevidsthedstilstande blev opnået. 

Det er en fordel at se på sin yoga praksis med fænomenologiske øjne, fordi det handler om at finde virkeligheden i DIN opfattelse.  

Er yoga en religion? 

Jeg vil rigtig gerne påpege at yoga er en vej til at skabe kontakt imellem dig selv, din bevidsthed og din krop. Man kan også sige at der skabes flow i vores tilværelse og det at være autentisk overfor den person du er, fremmes.

For at komme lidt mere i dybden, har jeg hevet fat i en af mine absolutte yndlingsbøger om yogafilosofi ("Nærmere noget", af Simon Krohn), for at få hjælp til at forklare og afklare myten. Simon har en kandidatgrad i yogafilosofi, så han er en solid og valid kilde vil jeg mene! Nå, men det som Simon beskriver er at der  i de gamle indiske tekster ikke er enighed om, hvorvidt yoga er en religion.Svaret er helt afhængigt af, hvilken tekst du læser!  

De gamle indere skriver ikke om tro i forhold til yogatraditionen, men oplevelse. De har igennem forskellige ritualer følt de har været tæt på noget som føltes guddommeligt. Så vi kan slå fast at når yoga bliver religiøst, er det fordi vi kan komme nærmere oplevelser som føles guddommeligt - og det er bestemt indenfor rækkevidde for os alle i vores individuelle yogapraksis.  

Mystiske oplevelser i yoga

Jeg skrev tidligere at de mystiske oplevelser er en del af, at fordybe sig i sin yogapraksis. Man taler om 3 forskellige typer: 

1. Ændringer i din perception
Kommer til udtryk ved, at man oplever sig selv anderledes. kroppen føles måske var, kold, tung eller let. Sanserne bliver skærpede

2. oplevelse af energi (prana) 
Kroppen begynder måske at ryste, eller man mærker bølger af energi i kroppen. Det kan også komme til udtryk ved meget intense følelser i kroppen.

3. Oplevelse man kan kalde religiøs 
Følelse af dyb overgivelse, at give helt slip og føle at en større kraft tager over. Det udløser en fornemmelse af lethed og ubetinget kærlighed. 

Jeg har personligt aldrig selv oplevet nogle af disse mystiske oplevelser og jeg har hverken en forventning om at det kommer til at ske, eller en følelse af at jeg ikke har lyst til at det skal ske. Jeg tænker det er en del af rejsen og jeg synes godt jeg kan forholde mig til det, når jeg har de fænomenologiske briller på. Hvordan opfatter du det?

En mindre konklusion 

Vi slog fast før at yoga ikke er en religion, men noget som de gamle indere har arbejdet på i mange mange år, hvorefter deres oplevelser er blevet beskrevet. I yoga traditionen finder man altså vejen og ledes igennem processen til at opnå dyb transformation og forløsning igennem teknikker som er tusinder af år gamle. Så vi kan helt afgjort blive enige om, at yoga er noget som kan vise os vejen til oplevelser som kan føles religiøse og guddommelige - og at de er en del af livet, og opnåelige for os alle, især dem som vil dybere i deres praksis. Yoga giver os en fornemmelse af at have flow og autencitet i os selv og vores liv!

Til sidste men ikke mindst, findes der også udsagn om at yoga er en videnskab, idet krop og sjæl forenes. Jeg synes det er et meget diskuterbart aspekt, men det videnskabelige i det fra min synsvinkel er, at der er mange fysiske goder ved yoga samt psykiske, som der er masser af evidens for (videnskabelige undersøgelser som understøtter resultater). Det er her jeg tænker at krop og sjæl forenes, fordi yoga er at skabe balance rent fysisk og ligesom søge ind i sig selv på et højere og mere mentalt plan. Om vi så oplever det som værende religiøst eller ej, det er helt individuelt og er helt afhængig af, hvem du er, hvad du tror på, og hvorfor du dyrker yoga. 

Namaste 


 Is Ayurveda and Yoga a Religion or Science? Read more http://www.promotehealthwellness.com/ayurveda-and-yoga/ #Ayurveda #HolisticMedicine #Yoga #Science #Ayurvedic #Medicine






   


Lets do this!



Yoga skaber balance imellem de energier vi har i kroppen.
 

Mystiske oplevelser 

Når man dyrker yoga og har gjort det

Ingen kommentarer:

Send en kommentar