tirsdag den 19. november 2013

Konkret øvelse: opmærksomhed på åndedrættet

Opmærksomhed på åndedrættet

Åndedrættet er der hele tiden, og varierer alt efter hvad du laver, hvad du føler og hvad du tænker. Et roligt og stabilt åndedræt skaber plads i hjernen og giver tanker ro til at flyde mindre hektisk. Er du ængstelig, kan åndedrættet være hyperventilerende og overfladisk, og dermed hjælpe til med at skabe yderligere spænding. Så ved at bruge åndedrættet bevidst kan du kontrollere din fysiske og mentale og følelsesmæssige tilstand. Dette vil jeg gerne give dig en teknik til, som jeg selv har haft utroligt meget glæde af i mit eget arbejde med angst, stress og uro.

Rigtig god fornøjelse. 

Først,hvad er det gode åndedræt?

Jeg skal lige straks beskrive for jer, hvad det gode åndedræt er, først vil jeg vise vores åndedrætsmuskel "diafragma".  Denne muskel sørger for at lave tryk og undertryk i vores brystkasse. Du kan se på billedet for neden, hvordan lungerne udvides og tømmes i takt med diafragma laver undertryk og overtryk. Selve diafragma ses ikke på dette billede, men viser hvordan musklen arbejder i forhold til lungerne og dermed ind-og udåndingens rytme.

Nu har i et billede af, hvad mekanismen og musklen bag vores vejrtrækningen er, så nu vil jeg fortsætte videre til min forklaring af, hvad det gode åndedræt er.
 Det gode åndedræt når helt ned i mellemgulvet og udvider maven. Det kræver at du slapper så meget af som muligt i maven, så den virkelig kan få lov til at udvide sig. Det nemmeste er at fokusere på åndedrættet, som det flyder ind og ud af næseborene.Med lidt øvelse kan dit åndedræt blive mere dybt, og du kan begynde at fokusere på mellemgulvet og mærke, hvordan maven udvider sig og trækker sig sammen.  Er du ikke vant til at give dit åndedræt opmærksomhed, kommer det måske ikke dybere end til de øverste ribben til at starte med, men det kommer lidt efter lidt, og du vil blive overrasket hvor dybt og langt dit åndedræt kan komme. Når du pludselig opdager, at dine tanker er smuttet frem eller tilbage i tiden, så koncentrer dig et øjeblik om åndedrættet, og du kommer hurtigt tilbage til nuet. 



Øvelse: Nadi - sodhana pranayama 

Inden du går i gang: 

Sæt dig i en behagelig stilling. Slap af i dine skuldrer, gør dine løber bløde og sæt et blidt smil på dem. Hav en fornemmelse af at dit hoved balancerer på din rygsøjle.  Du kan i princippet lave teknikken præcis når det passer dig, men at være alene og have en hvis ro omkring dig er en fordel, så du ikke forstyrres. 

 Jeg har valgt at lave en video til dig, så du kan se og følge med. Jeg er ikke det største tekniske geni, og jeg bliver altid en smule nervøs når jeg skal lave noget "live", men jeg håber du kan få glæde af det alligevel, det er virkelig en fantastisk øvelse og i forhold til dens simplicitet og udbyttet du får fra den, er det kun værd at give en chance.  


Efter du har lavet følelsen, så prøv og tag nogle gode dybe vejrtrækninger og mærk hvordan det føles som om der er kommet flere plads imellem dine næsebor. Denne teknik stimulerer også det parasympatiske nervesystem, idet du regulerer åndedrættet på en måde som får dig til at slappe af og være i nuet. Teknikken er altså både hurtig, simpel og fleksibel - du kan lave den hvor det skulle være, bare du kan være alene og have nogenlunde ro. 


 Nu vil jeg gerne spørge: Hvad synes du om denne øvelse og hvordan virkede den/virkede den ikke for dig? Skriv gerne en kommentar herinde eller på facebook på siden "yogispiren", jeg tager imod og svare rigtig rigtig gerne. 

Namaste, 
Malene 





Ingen kommentarer:

Send en kommentar