tirsdag den 12. november 2013

Kropsscanning og AUM mantra


Hej og hjerteligt velkommen til dagens andet indlæg om meditation.

 I dette indlæg kan du samle masser af inspiration til din egen meditationspraksis. Jeg gennemgår nogle forskellige former for meditation, giver dig links til gratis guidede meditationer, samt links til hvor du evt. kan købe den. Jeg starter med at fortælle om kropsscanning, fordi jeg synes det er et rigtig godt sted at starte, når man er nybegynder og måske bare snuser lidt til meditation eller overvejer at gå i gang. Jeg vil videremed også ligge inspiration ind til, hvordan du mediterer på et mantra. I morgen fortæller jeg om at mediterer ved at visualiserer dine chakraer. Men først, kropsscanning.

Rigtig god fornøjelse 

Kropsscannings meditation

En kropsscanning foregår ligesom navnet hentyder til, at man scanner kroppen igennem via sin bevidsthed. Det er som sagt meget forskellige fra instruktør til instruktør, hvordan meditationen struktureres og derfor kan du opleve at de kan være ret forskellige fra hinanden. Det centrale er, at du flytter din bevidsthed til din åndedræt og til dine kropsdele. Denne meditation er derfor et sted at starte, for at danne et fundament for at mediterer. Det er det fordi du lærer din krop og dens fornemmelser at kender, indefra. Hver gang du mediterer vil du måske kunne mærke mere, eller mærke noget du ikke gjorde sidst. Denne meditation skaber kropsbevidsthed og kontakt til dig selv. Derudover virker det utroligt afslappende og afstressende at mærke hele kroppen igennem og få en følelse, af den her varme fornemmelse af helhed i kroppen.

Det kan være en fordel at anvende de guidede meditationer, indtil man føler sig rutineret nok til at gøre det helt selv.Jeg benytter personligt Henning Davernes guidede meditationer, som man får adgang til, når man har købt hans bog. Meditationerne tager kun 12 min flere forskellige at vælge imellem. Derfor, kan jeg varmt anbefale dig at købe bogen. Den kan fås til omkring 100 kr. så det kan selv et SU budget klare.

Her er et link til køb af Hennings bog: 



På jysk psykologcenter har jeg fundet en gratis kropsscannings meditation, som er 38 minutter lang. Jeg har lyttet den igennem, og jeg synes damen som taler har en dejlig stemme som minder lidt om ens bedstemor - det er der en dejlig  og varme over. Hun taler langsomt og giver sig god tid og det kan både være en udfordring og måske virke irriterende, men også være det, som giver dig fordybning og øvelse i meditationen. 

Her er linket til hjemmesiden og meditationen:  
http://www.jpsc.dk/kursisthjornet/gratis-materiale/

Jeg har også fundet en kropsscannings meditation på youtybe, som er 15 minutter lang. Det er en mandlig instruktør, som er engelsktalende og har en meget rolig og velformuleret måde at snakke på. Man skal være nogenlunde til at forstå engelsk for at anvende denne video, og ellers kan det være en ide at lytte den igennem et par gange inden du prøver at mediterer. 


 Er man medlem af fitness World i Odense, kan man tilmelde sig nyhedsbrevet fra Jette Weimar, og modtage afspændings og meditationsmateriale. Jette er en super dygtig instruktør, og har sådan en helt særlig venlig og rolig klang i hendes stemme. Derfor kan det varmt anbefales. Hun har også videoer på youtube, som du kan prøve at kigge på hvis det har interesse.

Der er utallige muligheder for at købe dvd'er med guidede meditationer, og de er forholdsvis billige og nemme at finde. Jeg har for eksempel fundet denne meditationsguide til nybegyndere. Den er fra Mindly. dk, og udarbejdet af Kristian Fjord. Den koster 150 kr. 

 http://mindly.dk/helse-og-fitness/meditation-og-mindfullness/meditation-1-meditation-for-begyndere-lydbog-mp3?gclid=CK3p1YKs37oCFcF2cAodxTQAeA

















Her ser du Jette Weimar.

AUM mantra meditation

Nu vil jeg introducerer dig for en anden og meget kendt form for meditation, idet den har religiøse aspekter fra Hinduismen (dem vil jeg dog ikke komme ind på her). Meditationen hedder "AUM/OM mantra meditation", så først og fremmest vil jeg forklare dig hvad et mantra er.

Hvad er AUM? 

AUM er et mantra opbygget af 3 sanskrit bogstaver aa, au and ma som tilsammen skaber lyden, hvilken man f.eks. i Hinduismen anser for at være "the basic sound of the world" og indeholder alle andre lyde. Denne lyd vil hjælpe dig dybere ind i den meditative tilstand, og du kan måske mærke en summen eller vibreren i kroppen, når du mediterer på denne måde. Man føler sig levende, og har en fornemmelse af dyb koncentration og fordybelse. Der findes også andre mantraer, og du kan også finde din egen lyd. Dette har jeg kun læst kan lade sig gøre, men hvis du er frisk på at prøve det, så gør det endelig og skriv herinde hvad din erfaring var med det. 



Dette er selve AUM symbolet.

Tricket i denne anstrengelsesfri meditation er, at der er en stor sandsynlighed for at dit sind af sig selv, vil kunne lide at meditere på denne måde fordi at denne slags meditation kan føles legende og spontan, ligesom sindet er. På den måde vil du have en god chance for, at  mantraets gentagelse i din lille tankestrøm vil føre dig dybere og dybere ind i dig selv af sig selv!
Du vil helt sikkert på et tidspunkt opdage at du er kommet bort fra mantraet og i stedet for at begynde og tænke på andre ting, så vend blot tilbage til mantraet og lad dig igen frydefuldt meditere. 

Når du ønsker at anvende denne form for meditation, erstatter du blot mantraet i stedet for en kropsscanning. Det vil sige, når du har taget de 6 ind og udåndinger i starten, begynder du at sige mantraet enten højt eller for dig selv. Det kan føles en smule besynderligt i starten, men det bliver bedre hurtigt.Denne slags meditation kan være en dejlig variation fra f.eks. kropsscanning og jeg anbefaler det varmt. 


Jeg håber at i har nydt at læse oplægget og har fået glæde af det. I skal være hjerteligt velkomne til at kommentere, komme med indvendinger og eventuelle tilføjelser. 


Namaste, 
Malene


 

 
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar