tirsdag den 12. november 2013

Hvordan mediterer man? kig med her og find ud af det.

Hej kære læser


Nu har i læst om grundprincipperne og tankerne bag meditation, så nu vil jeg præsenterer meditationsteknikker for jer, og give komme med gode råd til, hvordan i kan optimere jeres praksis. Det er virkelig individuelt hvad der fungerer for netop dig, og jeg vil foreslå at du prøver dig frem med forskellige teknikker, og forsøger at være åben overfor forskellige former for meditation. Det er vigtigt at du giver det tid - man kan først rigtig mærke virkningerne efter en måneds tid, men så kan man virkelig også mærke det tydeligt, du vil ikke være i tvivl. Jeg har personligt rigtig meget glæde af, at blive guidet igennem en kropsscannings meditation, fordi jeg har meget tankemylder og følelser som popper op. Nogle gange laver jeg et "AUM" mantra, og andre gange sidder jeg og mediterer på en oplevelse af ubetinget kærlighed. Mulighederne er mange, og de står åbne for dig. 

God fornøjelse 

Dette er en meditationskæde. Jeg glæder mig til at få mig min egen, når jeg kommer til Indien.


Før du går i gang, har jeg nogle gode råd til dig

Det praktiske: 
 
Afsæt tid til din meditation og planlæg eventuelt, hvis det er nødvendigt.  Sats på at mediterer 15-20 minutter pr gang - sæt en alarm.Bor du sammen med nogen, så lav en aftale med dem om, at de ikke skal kontakte dig i den tid du mediterer.
 
En generel regel er, at man ikke skal spise inden man mediterer, for så er kroppen optaget af at fordøje. 

Udfør meditationen i stille og rolige omgivelser, alene. Du skal være uforstyrret i den tid du mediterer. Sæt eventuelt din mobil på "forstyr ikke" tilstand eller lig den tilpas langt væk til, at den kan forstyrre dig.  
Hvornår kan jeg mediterer? 

Morgen (efter morgen toilettet, men inden morgenmaden), eftermiddagen måske efter skole/ arbejde, eller om aftenen inden aftensmad eller omkring sengetid. 

Det er en stor fordel at skabe sig en rytme omkring sin meditation, og det kan sagtens betale sig at finde ud af hvornår det passer en bedst at gøre det. jeg mediterer altid om morgenen inden  skole, fordi jeg er A menneske. 

Hvad skal jeg gøre ved mine tanker og fornemmelser i kroppen? 

I mit sidste indlæg talte jeg om tankestrømmene og sindets bevægelser samt reaktioner i kroppen. Tanker og følelser hænger uundgåeligt sammen, denne konstante reageren og strøm skal være der. Dog kan det tage overhånd, hvis det begynder at stresse os - måske du har prøvet at have så mange tanker på ting du skal, at du slet ikke ved hvor du skal starte. DETTE afhjælper meditation, fordi du får en evne til at se alting objektivt. 

Du sidder og mediterer. Gang på gang kommer tanker, måske om fortiden, fremtiden eller noget du gerne vil ordne efter meditationen. Dit hjerte begynder måske at banke og din mave vender sig en smule - måske du kom i tanke om noget der bekymrede dig eller en ekskæreste. Når du bliver bevidst om, at du sidder og tænker, så er strategien at man tænker"tanke om ekskæreste, velkommen" eller måske bare "tanke" og før din opmærksomhed tilbage på åndedrættet. Teknikken vil jeg komme mere ind på i de senere indlæg. 

Det vil sige at du igen og igen fører din opmærksomhed tilbage på åndedrættet. Du skal huske, at følelserne og tankerne er almindelige og de gerne må være der - du beskæftiger dig bare ikke med dem når du mediterer, men lader dem flyde forbi dig, ubekymret. 

Nu har du fået nogle praktiske retningslinjer til, hvordan du skaber gode forhold for din meditation. Nu vil jeg forklare selve meditationens trin. 

Sådan mediterer du:

Slap af i sindet og kroppen via din ind og udånding
 

-Sæt dig i en behagelig stilling med rank ryg, nakke og hoved. Forestil dig din rygsøjle er lige. Du skal kunne sidde uforstyrret i stillingen uden at rykke på dig. 
  
-Fordyb din vejrtrækning og mærk, hvordan maven udspiles og bliver rund ved indåndingen og mærk ligeledes hvordan maven kommer mod rygsøjlen ved udånding. 

 -Tag 3 dybe indåndinger. Ånd helt ud hver gang.  Mærk kroppen efter hver udånding.

-Tag 3 indåndinger, hvor du holder vejret inde et par sekunder. Prøv og mærk hjertet vibrerer i brystet. Giv slip og mærk kroppen efter hver udånding. 
  -Den vigtigste instruktion når du mediterer er, at du skal slappe af i din krop. Når kroppen slapper af, slapper sindet automatisk også af. 

I mellemtiden har du ladet dine tanker og følelser flyde frit ved at tænke "tanke" og føre opmærksomheden tilbage på åndedrættet. 

.... Nu er du kommet ind i en slags opstartsfase af din meditation. Den næste del vil bestå af den slags meditation som du har valgt. Har du valgt en kropsscanning, vil du begynde at mærke dine fødder osv. Har du valgt et AUM mantra, siger du højt eller inden i dig selv "AUUUUUMMMMM". 

Jeg laver et andet individuelt indlæg, hvor jeg beskriver de forskellige former for meditation, det synes jeg gør det mere overskueligt. Det vil naturligvis også blive udgivet til dig idag.


Sådan kan man eksempelvis afslutte sin meditation: 

 Nu mærker du hele din krop på en gang. Dette gør du 2 gange (ca ½-1 min). 

Efter den 2 gang er afsluttet, sæt dine hænder et sted som har brug for energien fra meditationen. 

Kan du mærke et sted i din krop som har fundet en hvis ro, så del din opmærksomhed i to lige store dele. Den ene halvdel bliver der hvor du har fundet en hvis ro, den anden sender du ud i omgivelserne mens du langsomt åbner øjnene, uden at miste kontakten til dig selv. 




Jeg håber du har fået glæder af indlægget. Jeg vil som sagt skrive endnu et i dag, som beskriver de forskellige former for meditation mere dybdegående. Har du nogle kommentarer vil jeg rigtig gerne hører dem. 

Namaste, 
Malene 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar